Od 1999 roku w większości krajów europejskich obowiązuje system kształcenia oparty na tzw. Deklaracji Bolońskiej, potocznie nazywany systemem bolońskim. Jego podstawy opierają się o podział nauki akademickiej na dwa etapy – trzyletnie studia licencjackie i dwuletnie studia zawodowe. W związku z tym wiele przedmiotów, które wcześniej były wykładane w trybie pięcioletnim, trzeba było podzielić. Niektóre z kursów zostały skrócone.
W ślad za taką zmianą trzeba było wymienić również niektóre podręczniki akademickie, ponieważ nie wszystkie nadawały się do podzielenia lub skrócenia materiału. Okazało się, że jest to dobra okazja do uaktualnienia niektórych informacji i zastosowania nowych metod badawczych. Rezultaty badań, które prezentują nowe podręczniki akademickie pokrywają się w dużej mierze z tym, czego uczą się studenci na zagranicznych uczelniach. W ślad za nowymi podręcznikami zmienia się na niektórych uczelniach również podejście do poszczególnych kursów, ponieważ nowe metodologie i nowe obszary badawcze wymuszają bardziej nowoczesne podejście do sposobu nauczania.